Waarom we vooraan in de klas zitten bij B Corp

Al sinds ons prille begin in 1972 zitten we in de Belgische kopgroep op vlak van handel met positieve sociale en milieu-impact. Maar het recent hernieuwde B Corp-certificaat bevestigt: Oxfam Fair Trade behaalt met vlag en wimpel de hoogste score van àlle Belgische B Corp-gelabelde bedrijven. En ook mondiaal zwaaiden we cum laude af binnen de groep voedingsbedrijven. Marion Meyvis, hoofd Duurzame Aankoop & Product Marketing, haalt de drie doorslaggevende punten aan voor deze mooie erkenning.

Al sinds ons prille begin in 1972 zitten we in de Belgische kopgroep op vlak van handel met positieve sociale en milieu-impact. Maar het recent hernieuwde B Corp-certificaat bevestigt: Oxfam Fair Trade behaalt met vlag en wimpel de hoogste score van àlle Belgische B Corp-gelabelde bedrijven. En ook mondiaal zwaaiden we cum laude af binnen de groep voedingsbedrijven. Marion Meyvis, hoofd Duurzame Aankoop & Product Marketing, haalt de drie doorslaggevende punten aan voor deze mooie erkenning.

1. De principiële ‘bouw’ van ons impactbedrijf

Wij bouwen aan een wereld waarin eerlijke handel vanzelfsprekend is. Als impactbedrijf zetten we ons in voor blijvende verandering. En dat zit werkelijk in onze ruggengraat: we zijn een onafhankelijke coöperatie waar de winst terugvloeit naar de belanghebbenden in plaats van aandeelhouders. Oxfam Fair Trade staat als voedingsbedrijf in het teken van het eigenaarschap van de stakeholders, en niét van dat van de shareholders!

2. De sociale en ecologische impact voor handelspartners en hun gemeenschappen

  • Sociale impact
    • We focussen op handel met kleinschalige producentencoöperaties waar het eigenaarschap bij de boeren ligt. We gaan langdurige engagementen aan – in goede en slechte tijden – wat het de coöperatie mogelijk maakt om langetermijninvesteringen te doen. We staan in direct contact met de handelspartners.
    • We gaan voor 100% fairtrade-certificering mét minimumprijzen & premies voor sociale en ecologische projecten. Wereldwijd plukken zo 500.000 mensen de vruchten van de talrijke samenwerkingen.
    • We delen de risico’s en lasten (niet enkel de boer.inn.en). Daarnaast gaan we ook niet voor de ‘makkelijkste’ oplossing. We willen net markttoegang bieden aan boeren waarvoor dit niet eenvoudig is. De handelsrelaties in Palestina en Oost-Congo illustreren dit. Ook díe landbouw.st.ers hebben recht op een afzetmarkt!
    • Waar nodig – bv. in contexten waar staatssteun bij crisissen afwezig is – doen we méér dan de fairtrade- en klimaatpremies betalen. In het Bite To Fight-cacaoproject in Ivoorkust dichten we de kloof met een leefbaar inkomen. Wat intussen al honderden vrouwen empowerde om hun bedrijf uit te breiden of nevenactiviteiten te starten.
  • Ecologische impact
    • We streven naar 100% BIO producten in ons assortiment in 2030 (momenteel zitten we aan 66%).
    • We ondersteunen boeren met duurzame landbouwpraktijken. Zo investeren we via projecten in agro-ecologische productiemethoden, bijvoorbeeld bij onze koffie-partners in Congo. Wat blijkt? Boer.inn.en maken de bodem hierdoor veerkrachtig en verhogen de biodiversiteit aanzienlijk. Velden en oogsten zijn daardoor beter bestand tegen klimaatverandering. Wat hen een stabieler inkomen garandeert.

Ons doel? De voedingssector uitdagen om zoals ons aan de slag te gaan: tot alle handel eerlijk is!

Marion Meyvis, Head Sustainable Sourcing

3. Onze invloed op de samenleving in het algemeen

  • We willen onze CO2-emmissies reduceren: ten opzichte van 2021 gaan we voor een daling van 15% tegen 2025 en een daling van 30% tegen 2030
    • Wat we niet kunnen reduceren, investeren we via onze klimaatbijdragen in klimaatadaptatie en –mitigatieprojecten (waarbij de impact op het klimaat wordt verminderd).
  • We streven zoveel mogelijk naar ecologische verpakkingen:
    • Onze koffies, bijvoorbeeld, zitten in 100% recycleerbare, aluminium-vrije verpakkingen.
    • Fruitsap in biobased Tetra Pak: een PFAS-vrij brik dat voor meer dan 80% uit hernieuwbare, plantaardige grondstoffen bestaat.
  • We zetten in op minder afval en minder verspilling
  • We passen het zorgplichtbeleid toe in heel onze waardeketen via de cyclische zorplichtbenadering. Hier lees je onze engagementsverklaring.