Bite To Fight: Tayoro, onze man ter plaatse, zet er z’n tanden in

In 2019 lanceerden we het samenwerkingsproject met de Ivoriaanse cacaocoöperatie CPR Canaan. Het product uit deze samenwerking is de Bite to Fight-chocoladelijn. We betalen een extra premie rechtstreeks aan de boeren voor de cacao in deze repen.

Julien Tayoro (30) is onze eigenste field agent: hij draaft van kantoor naar cacaoveld en dorp en weer terug. Elke dag houdt hij zo een vinger aan de pols. Zijn aanwezigheid, kennis en enthousiasme scheppen vertrouwen en daar is hij terecht fier op: “Ik heb in mijn jeugd aan den lijve ondervonden hoe je moet knokken om uit de armoede te geraken. Ik hoop andere jongeren én hun ouders te inspireren en motiveren om de juiste keuzes te maken.”

Vertrouwen in de cacaocoöperatie

Het is 8 uur ‘s ochtends wanneer we een montere Tayoro online treffen voor een kort interview. Zijn dag op de velden vangt kort na het gesprek aan. Hij bezoekt de plantages, praat met en verifieert het personeel, documenteert nauwkeurig, geeft raad, luistert en koppelt terug. Hij geeft met andere woorden een gezicht aan Oxfam en aan de coöperatie CPR Canaan, waarvan de boeren lid zijn. Een zeldzaamheid, want veel cacaoboeren zien hun klanten nooit. “Mijn aanwezigheid is belangrijk en stimuleert het vertrouwen,” vertelt Tayoro. “Zo zien de boeren: Oxfam is er écht! Dat is niet vaak zo. Veel van ‘s werelds chocoladebonzen hebben zelfs nog nooit een cacaokolf van dichtbij gezien …”

Het kind van de cacaoboer

Tayoro’s motivatie voor het Bite to Fight (for a fair income)-project is aangejaagd door eigen ervaring. “Ik verloor mijn vader, ook een cacaoboer, maar kind van een planteur ben je voor het leven. Het is alleen ontzettend moeilijk om uit de vicieuze cirkel van armoede te ontsnappen.” Dankzij de financiële steun van zijn oudere broer, die in het buitenland werkte, kon Tayoro studeren. Hij rijfde twee masterdiploma’s binnen. Omdat hij opgroeide zonder voedselzekerheid, wilde hij hier absoluut iets aan doen. “Ontwikkelingswerk doen stond met stip op één,” vertelt hij.

In zijn queeste naar het juiste project en de geknipte organisatie om zijn schouders onder te zetten kwam hij bij Ecookim terecht, de overkoepelende cacaocoöperatie waar Canaan deel van uitmaakt. Hij ging aan de slag en zag op diverse documenten een ons welbekend logo terugkeren. “Oxfam!” zegt hij stralend. “Ik ben beginnen opzoeken wat Oxfam allemaal deed en wist meteen: dit is een match made in heaven met mij.”

Nog een lange weg te gaan richting voedselzekerheid

“Het concept van het leefbaar inkomen dat centraal staat in het Bite to Fight-project is van levensbelang voor de boeren,” beaamt Tayoro. “We zien dat het een positief effect heeft dat we de premie in cash uitbetalen: ze investeren het geld. Wij kijken dan welke bestedingen kunnen lonen. Zo realiseerden we samen al: het kweken van bomen en struiken voor schaduwteelt, de opleiding van vrouwen, het plaatsen van bijenkasten …”

Tayoro blijft wel voorzichtig in zijn optimisme. “Er is nog een lange weg te gaan, hé,” nuanceert hij. “We zijn er nog niet zolang ouders geen drie maaltijden per dag kunnen voorzien. Het is bijvoorbeeld cruciaal dat we solidariteit onder de boeren stimuleren. Zo kunnen we evolueren naar een lokaal fonds om gemeenschappelijke projecten mee te financieren. Want de projecten blijven kostelijk en financieel is het nog worstelen. Ook moeten de vrouwen nog meer betrokken worden.”

Tayoro is grote fan van transparantie en heeft zich de rol van spreekbuis en vertrouwenspersoon als geen ander eigen gemaakt. “Met Bite to Fight zien we wat de positieve effecten zijn van kleinschalig en transparant te werken. Ik roep daarom op om dergelijke projecten te steunen. En kom gerust eens af, ik verwelkom iedereen!”


Gerelateerde berichten

Doe mee met De Langste Koffieklets

Al 50 jaar schudt Oxfam mensen wakker over de onrechtvaardigheden in de internationale handel. En ook tijdens de Week van de Fair Trade, van 6 tot 16 oktober, maken we van eerlijke handel gespreksonderwerp nummer 1.

Problemen in de aanvoerketen door grote vraag & COVID-19

De wereldwijde vraag naar grondstoffen en producten boomt, waardoor er in veel havens een tekort is aan containers. Dit, gepaard met regelmatige uitbraken van COVID-19 in vertrekhavens en bijhorend tekort aan personeel of lockdowns, bemoeilijkt de aanvoer, wat resulteert in lange wachttijden en stijgende prijzen.

Oxfam Fair Trade 24552

Nieuw: paaseitjes per 2 kilogram

Niets gaat boven een chocolaatje bij een kop koffie of thee. En in de paastijd mag dat zelfs een paaseitje zijn, toch? Goed nieuws voor wie véél paaseitjes verzet: onze gevulde fairtrade-eitjes zijn er nu ook in een massieve 2 kg-verpakking. Let op: ze zijn exclusief verkrijgbaar op bestelling.

Krokante sesamreep met pure chocolade

Fans van crunchy sesam, opgelet! We voegen nog wat extra punch toe aan je favoriete energiebooster. Onze populaire sesamreep krijgt een zusje: een variant verrijkt met pure chocolade.