Chocolade is het opkikkertje dat je doorheen de dag wel kan smaken. Betere concentratie is één van de bewezen voordelen. Wanneer je kiest voor Oxfam-chocolade, in het bijzonder die van het Bite to Fight-assortiment, dan geef je bovendien een sterk signaal: we care! Voor de cacao in deze chocolade betaalt Oxfam namelijk een fors hogere prijs. Hiermee wil de fairtradepionier de kloof naar een eerlijk en leefbaar inkomen voor West-Afrikaanse cacaoboeren dichten.

Hogere impact, zelfde kwaliteit

Met de  campagne Bite to Fight (for a fair income) wil Oxfam de aandacht vestigen op de uitdagingen die de chocoladesector kent. Waar zit het verschil met de gekende repen? Alvast niet in de smaak – ze blijven nog steeds even lekker! – maar in het verhaal en de extra inspanningen achter de repen.

Bite to Fight, het pilootproject in Ivoorkust

Ivoorkust levert 40 % van de wereldwijde cacao. En toch zijn de boeren er het armst van allemaal. De sector kampt bovendien wereldwijd met problemen zoals ontbossing en kinderarbeid. Sinds 2016 werkt Oxfam Fair Trade samen met de Ivoriaanse cacaocoöperatie Ecookim. De groep kent 22 lidcoöperaties en ze zijn uiterst gemotiveerd. Zo slagen ze er als enige in Ivoorkust in om hun cacao te exporteren. Lidcoöperatie Canaan is opgericht door gedreven voorzitster Virginie Gnako. Ze zet heel sterk in op positieve verandering, waaronder ecologie en de rol van de vrouw in de cacaoteelt. Sinds 2019 krijgt Canaan een extra, flexibele Oxfam-premie bovenop de fairtrade miniumprijs en –premie.

Die extra premie besteedt de coöperatie democratisch in toekomstgerichte, duurzame ingrepen. Zoals het verbeteren van sanitaire infrastructuur, toegang tot drinkbaar water, duurzame landbouw en diversificatie van de teelt, zoals tomaten. Ze dragen allemaal rechtstreeks bij aan de kwaliteit en de opbrengst van de cacao-oogst! En dat, op zijn beurt, laat de cacaoboeren toe een leefbaar inkomen te verdienen.

Wat is een leefbaar inkomen? Het is in eerste instantie een mensenrecht, opgenomen in de Universele Verklaring van de Rechten van Mens van de VN, en het dekt de kosten voor:

  • voeding
  • huisvesting
  • essentiële diensten zoals basisgezondheidszorg, onderwijs, transport …
  • een buffer voor als het eens tegenslaat

Waarom is dit nodig?

Oxfam-Wereldwinkels zorgde als ngo eind vorig jaar mee voor ambitieuze doelstellingen in het partnerschap voor duurzame Belgische chocolade ‘Beyond Chocolate’. De chocolade-industrie, de supermarkten, de overheid en het middenveld spraken toen het engagement uit om er tegen 2030 voor te zorgen dat de cacao die verwerkt wordt in Belgische chocolade afkomstig is van boeren die minimaal een leefbaar inkomen verdienen. Uit recent onderzoek blijkt immers dat het gros van de West-Afrikaanse cacaoboeren nog steeds onder de extreme armoedegrens leeft. Het inkomen van een gemiddelde Ivoriaanse cacaoboer zou zelfs moeten verdrievoudigen om aan zo’n leefbaar inkomen te geraken.

Fairtrade International kondigde ondertussen al aan om de minimumprijs voor Fairtrade-gecertificeerde cacao vanaf september op te trekken van 2000 dollar per ton naar 2400 dollar per ton (en de Fairtradepremie van 200 naar 240 dollar per ton). Het is een eerste, belangrijke stap om de kloof te dichten naar een cacaoprijs die een boer die voldoende kwalitatieve cacao produceert en ook op voldoende andere inkomsten kan rekenen, in staat stelt om een waardig leven te leiden.

Oxfam Fair Trade, de handelstak van Oxfam-Wereldwinkels, zal in haar eerlijke handelsketen uiteraard de hogere Fairtrademinimumprijs –en premie toepassen, maar gaat een stap verder. Voor elke verwerkte ton Fairtradegecertificeerde cacao uit Ivoorkust, zal de fairtradepionier voortaan een extra premie van meer dan 1000 dollar rechtstreeks aan de cacaocoöperatie betalen.

 

“Nog veel te vaak is de prijs die de boer voor zijn cacao krijgt een blinde vlek in de duurzaamheidsstrategieën van veel chocoladebedrijven. Als voortrekker in eerlijke handel is het onze taak om het goede voorbeeld te geven. Wij willen de lat hoger leggen.”

Opvallende en informerende verpakking

We staken onze Bite to Fight-repen in een opvallende wikkel. Die springt niet alleen in het oog, op de binnenzijde vind je ook een woordje uitleg over ons unieke project. Chocolade met een boodschap! Ontdek hier een volledige Bite to Fight-assortiment: