Innoveren in fair trade, voorbij het label

Innoveren doen we ook binnen het gebied waar we het meest ervaring hebben: fair trade. Geruggensteund door Oxfam-Wereldwinkels vzw blijven we ook na 50 jaar op dezelfde nagel kloppen. Alle handel moet eerlijk worden. En daarvoor is meer nodig dan een label op een product.

Leefbaar inkomen voor de boeren

Aan de boeren die de cacao leveren voor Oxfams Bite to Fight-chocolade betalen we een extra premie die de kloof dicht met een leefbaar inkomen. Bovenop de fairtrademinimumprijs en de vaste fairtradepremie.

Met het partnerschap ‘Bite to Fight for a Fair Income’ gaan Oxfam en de coöperatie CPR Canaan een stap verder dan fair trade: aan de boeren die de cacao leveren voor Oxfams Bite to Fight-chocolade betalen we een extra premie die de kloof dicht met een leefbaar inkomen. Bovenop de fairtrademinimumprijs en de vaste fairtradepremie.

Een leefbaar inkomen (‘living income’), dat de basisbehoeften van het gezin dekt en een kleine buffer biedt, blijft voor veel kleinschalige landbouwers buiten bereik. Zelfs wanneer ze onder fairtradevoorwaarden kunnen verkopen.

Oxfam Fair Trade maakt hier een speerpunt van en wil een stijgend aantal boeren op weg zetten om een leefbaar inkomen te verwerven.

Mensenrechten en milieu centraal in álle productieketens

Oxfam wil een leidende rol spelen om bedrijven te wijzen op de zorgplicht die ze hebben op het vlak van de mensenrechten en het milieu in hun productieketen, de zogeheten ‘human rights due diligence’.

In samenwerking met Oxfam-Wereldwinkels vzw en de KU Leuven zoekt Oxfam Fair Trade uit hoe een KMO een due diligence-beleid in de praktijk kan brengen. Daarvoor houden we onze eigen koffieketen tegen het licht. En ook hier is het inkomen van de boeren – en de leefbaarheid daarvan – een belangrijk thema.

Onze eigen ervaring zien we als een belangrijke stap om ons pleidooi voor zorgplicht kracht bij te zetten.

Oxfam Fair Trade neemt uiteenlopende initiatieven om over de hele lijn nog duurzamer te worden.

Meer over onze duurzaamheidsstrategie


Gerelateerde berichten

Fair trade, bio & eco, vanbinnen en vanbuiten

Eerlijk zijn onze producten van nature. Maar duurzaamheid gaat natuurlijk veel breder dan dat. Naast fairtradegecertificeerd zullen alle onze producten eind 2030 biologisch gecertificeerd zijn. En ook onze verpakkingen worden ecologischer.

Oxfam Fair Trade CO2-neutraal tegen 2025

Of preciezer: Oxfam Fair Trade wil tegen eind 2025 CO2-positief zijn. Nóg minder uitstoot veroorzaken dan wat CO2-neutraal is, betekent dat. We reduceren onze emissie met 15 % tegen 2025 en met 30 % tegen 2030. Hoe we dat aanpakken lees je hier.

Oxfam Fair Trade gaat voor hoogste B Corp-score

Bijdragen aan een inclusieve en duurzame economie is de bestaansreden van Oxfam Fair Trade. Daarom gooit het meteen hoge ogen in de evaluatietool om een B Corp Certification te behalen. En jawel, mission accomplished: we zijn B Corp-gecertificeerd!

Fairtradekoffie Norandino Peru Oxfam

Duurzaam consumeren: met Oxfam Fair Trade zit je goed

Als fairtradeorganisatie die opgericht werd door een van de pioniers in eerlijke handel, de vzw Oxfam-Wereldwinkels, is Oxfam Fair Trade in hart en nieren een duurzame organisatie. En daar willen we steeds verder in gaan.