Waasland Drinks is fan van Oxfam: “Transparant, kwalitatief en betrouwbaar. Het is fijn samenwerken zo.”

In FairTradeGemeente Sint-Niklaas zit Waasland Drinks, een familiaal bedrijf met een grote affiniteit met eerlijke handel en lokale productie. “Sinds de coronacrisis willen mensen nog meer dan ervoor weten waar hun spullen vandaan komen”, aldus Jonas Nicque. “Daarom prijs ik vaak de producten van Oxfam Fair Trade aan, want je kan ervan op aan dat ze helemaal fair trade zijn.”

In 1969 richtte grootvader Nicque een drankenhandel op. Klein, familiaal, lokaal. Anno 2020 is het nog altijd een ‘family affair’, zij het iets minder klein. Nog steeds stellen ze kwaliteit en een persoonlijk, snelle service voorop.

Die waarden blijken ze terug te vinden in Oxfam Fair Trade en daarom gingen wij ter plaatse eens een kijkje nemen.

waasland drinks

Transparante en betrouwbare partner

Jonas: “Voor Waasland Drinks is het verhaal achter de fairtradeproducten van belang. De zekerheid dat de makers van de producten een eerlijke prijs betaald krijgen en de wetenschap dat de grondstoffen in goede omstandigheden werden geteeld hebben een grote meerwaarde voor ons. Bij Oxfam Fair Trade hebben ze bovendien een uitstekend logistiek systeem en ze weten van aanpakken; dat is minstens even belangrijk voor ons, want we kunnen rekenen op een partner die altijd aan onze vraag – en die van onze klanten – voldoet.”

In de afgelopen maanden bleek die transparantie in de herkomst van de producten en de combinatie met een goede service nog belangrijker dan anders. “Mensen konden niet meer tot hier komen, dus wij gingen tot bij hen. Organisatorisch vergde dat wat aanpassing. Voor specifieke vragen konden we ook terecht bij Oxfam”, aldus Jonas, “Ze konden steeds inspelen op onze noden.”

Oxfam-wijnen smaken naar meer

In een drankspeciaalzaak-slash-groothandel komen mensen winkelen die wel eens iets anders willen. Wat durft Jonas dan zoal aan te prijzen?

“Ik ben persoonlijk fan van de Oxfam-wijnen en dus stel ik die ook voor als klanten eens een andere wijn zoeken. De informatie rond Oxfam Fair Trade die ik hen geef wordt altijd positief onthaald. Wanneer ze later terugkomen naar de zaak, zijn ze positief over de producten en aangenaam verrast door de wijnen! Oxfam Fair Trade heeft een goede, informatieve website. Ik verwijs de klanten die fan zijn vaak door naar de site voor meer informatie rond hun producten. Of ik print het af en geef die mee. Ik merk dat ze dit erg appreciëren.”

Iedereen op de fairtrade-kar!

Jonas en co ontpoppen zich verder nog tot fairtrade-ambassadeurs en hopen dat meer handelszaken uit de buurt hen hierin volgen. “We hebben laatst de JUSTE-geschenkdozen overgekocht van de lokale scouts. Door de coronamaatregelen konden hun events niet doorgaan. Wij kochten met plezier de biertjes over, want we zijn ook anti-verspilling. JUSTE is bovendien fair trade én lokaal, alweer een match met ons.”

Besluit? In hartje Waasland zit een zaak met het hart op de juiste plek! Voor de boeren, voor kwaliteit en eerlijke handel.


Gerelateerde berichten

Foto Group Intro

Groep Intro koos voor Oxfam-koffie: "We kunnen bij Oxfam rekenen op een uitstekende en snelle service"

Groep Intro is sinds 2018 blije klant bij Oxfam Fair Trade. We vroegen Koen Honoré, verantwoordelijke aankoop en logistiek, hoe ze bij Oxfam terechtkwamen en wat hun ervaring is met onze producten, in het bijzonder de Oxfam-koffie.

AZ Jan Portaels Vilvoorde verpleegkundigen krijgen geschenkpakket Oxfam

AZ Jan Portaels Vilvoorde verrast massaal zijn zorgpersoneel

De ziekenhuisdirectie van het AZ Jan Portaels Vilvoorde vond dat het personeel wel een tastbare bedanking kon gebruiken in deze coronatijden en koos voor een eerlijk geschenkpakket. Zo kreeg Oxfam plots een bestelling van maar liefst 800 pakketten, die in minder dan 1 week werden klaargemaakt en bezorgd.

Rabobank Antwerpen kiest eerlijke paaschocolade

"We kozen bewust voor eerlijke paaschocolade"

Rabobank Antwerpen koos voor zijn 85 medewerkers bewust voor eerlijke chocolade en kwam zo uit bij ons assortiment Bite to Fight-paaschocolade.

"We willen dat onze mensen zich hier goed voelen"

Voor Mifratel kadert Oxfam-koffie schenken in hun doel om alle medewerkers zich goed te laten voelen op de werkvloer.