Vier mee onze verjaardag op World Fair Trade Day

Laat die fles Argentijnse bubbels maar knallen! In april 2021 is het 50 jaar geleden dat de eerste Oxfam-Wereldwinkel van het land de deuren opende. In de Antwerpse Hoofdkerkstraat werd toen ook de basis gelegd van het huidige Oxfam Fair Trade. Feest je met ons mee op World Fair Trade Day?

Een fair (online) feestje met de collega’s

Ook na 50 jaar blijven wij voluit gaan voor écht eerlijke handel. Dankzij onze trouwe klanten, en heel graag samen met jou!

Op 8 mei, World Fair Trade Day, staat fair trade wereldwijd in de schijnwerpers. Hét moment om uit te pakken met jouw positieve keuze voor eerlijke handel!

  • Ben je al Oxfam-fan? Bedankt! Vertel verder hoe jij en je collega’s fair trade vieren. Dat kan in een newsletter, in je brochure, op de sociale media … Tag ons, en wij zetten jouw boodschap extra kracht bij.
  • Switch naar (nog meer) fair trade op de werkvloer: koffie, sap, snacks … Neem even een kijkje in ons assortiment. En inspireer anderen om hetzelfde te doen!
  • Is jouw werkgever nog niet mee met het fairtradeverhaal? In dit artikel vind je overtuigende argumenten waarom fair trade duurzaam ondernemen makkelijker maakt.

50 jaar eerlijke handel en nog altijd broodnodig

  • 5 april 1971. In een krakkemikkig huisje in Antwerpen openen 3 idealisten de eerste Belgische wereldwinkel (toen nog niet onder de Oxfam-vlag). Hun doel: ‘Trade, not aid’, handel als hefboom voor ontwikkeling en het uitroeien van armoede.
  • In de jaren 70 en 80 groeit de beweging snel aan. Wereldverbeteraars die naast dromen ook willen dóén, vinden elkaar in de wereldwinkels. Op zaterdag verkopen ze eerlijke koffie en rietsuiker, op zondag betogen ze tegen ‘de bom’ of tegen de apartheid in Zuid-Afrika.
  • In 1999 klinkt het: “Het economisch globalisme moet in functie staan van de bevolking, niet van multinationals. Handel, ook lokale, heeft daarom mondiale oplossingen en multilaterale instellingen nodig die ieder mens’ belangen en rechten behartigt.”
  • Om de slagkracht te vergroten, wordt Oxfam Fair Trade in 2002 een zelfstandig, coöperatief bedrijf. Zo kan het huismerk van de Oxfam-Wereldwinkels ook consumentenharten veroveren in supermarkten en andere retailzaken. In België en vér daarbuiten. We begonnen met 2 producten in 1971 en verkopen vandaag maar liefst 206 verschillende Oxfam Fair Trade-producten.
  • Net als wij is de vrijwilligersbeweging vastberaden om door te gaan tot álle handel eerlijk is. Daarom blijven zowel de vzw als Oxfam Fair Trade sinds 1971 onvermoeibaar innoveren.

Kortom: Oxfam kiest al 50 jaar de duurzame weg, niet die van de minste weerstand. Want eerlijk duurt het langst.

Bekijk de reportage ‘50 jaar Wereldwinkels’

Zet jouw organisatie daar ook zijn schouders onder? Contacteer ons.


Gerelateerde berichten

bol-bite-to-fight

Met Bite to Fight help jij cacaoboeren aan een leefbaar inkomen

Neem een hap van een Bite to Fight-chocoladereep. Proef je ‘t verschil? Misschien niet meteen, maar voor de cacaoproducenten maakt deze reep een immens verschil. Hoe dan? Kort gezegd bezorgt de samenwerking met Oxfam hen een beduidend beter inkomen. Maar we zouden Oxfam niet zijn, als er niet óók...

Waarom hogere koffieprijzen een goede zaak kúnnen zijn

De laatste maanden verschijnen er alarmerende berichten over een verhoging van de koffieprijs. Waarover gaat het precies? Wie profiteert? Wie wordt hier slechter van? Gaan de prijzen voor koffiedrinkers de hoogte in? We leggen ons oor te luisteren bij Oxfams koffie-expert Stefaan Calmeyn. Wat blijkt: ja, Oxfam-koffie wordt duurder,...

Nieuwe koffieverpakking zet Oxfams partners-producenten in de kijker

Heb je de nieuwe outfit van onze biologische Highlandkoffie al gespot? Dan is het je vast opgevallen dat een Congolese koffieproducente je enthousiaster dan ooit toelacht. Onze producenten zijn de sterren van de nieuwe verpakkingslijn. Daarnaast vind je makkelijker informatie over de smaak van elke koffie en kiezen we...

Bite To Fight: Tayoro, onze man ter plaatse, zet er z'n tanden in

In 2019 lanceerden we het samenwerkingsproject met de Ivoriaanse cacaocoöperatie CPR Canaan. Het product uit deze samenwerking is de Bite to Fight-chocoladelijn. We betalen een extra premie rechtstreeks aan de boeren voor de cacao in deze repen.