Oxfam-koffie = best verkopende fairtradekoffie in België

Jaarlijks koopt Oxfam zo’n 450 ton Fairtrade-gecertificeerde, ongebrande koffie. Hiermee voert de organisatie de top-10 aan van fairtradekoffiemerken in België, en dit sinds de begindagen van Fairtrade-gelabelde koffie in het land. Deze top 10 is samen goed voor 80 % van het totaal verkochte, nationale volume aan koffie uit eerlijke handel.

Els De Causmaecker, dienstmedewerker Verkoop bij Oxfam Fair Trade, is hier terecht blij om. Ze verklaart: “Dat we deze lijst aanvoeren, als organisatie die structurele verandering wil in handelsketens, toont dat de klanten ons werk en onze aanpak appreciëren.”

Alle Oxfam Fair Trade-koffies zijn Fairtrade-gecertificeerd en dragen het internationale Fairtrade-label, voorheen Max Havelaar. Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium: “Door de vele jaren ervaring en de prominente marktleiderspositie in fairtradekoffie, creëert Oxfam logischerwijs ook de grootste impact voor de koffieboeren.”

Want Oxfam doet uiteraard veel meer dan alleen maar koffiebonen aankopen en verkopen. Sinds 2003 verkocht de organisatie 6.600 ton gebrande fairtradekoffiebonen. Dat vertaalt zich concreet in 3,4 miljoen dollar aan uitbetaalde fairtradepremies aan de coöperaties van koffieboeren. En net daar zit het verschil.

“We werken uitsluitend met coöperaties van kleine en kwetsbare producenten en kopen alle koffie rechtstreeks aan in het Zuiden,“ legt Adeline Vandorpe uit, koffieaankoopster en -experte bij Oxfam Fair Trade. “Bovendien bieden we de boeren een inkomensgarantie door een eerlijke prijs te betalen, langetermijnrelaties aan te gaan en voorfinanciering mogelijk te maken.”

Naast 450 ton ongebrande bonen voor haar huismerk, koopt Oxfam Fair Trade jaarlijks ook zo’n 300 ton extra ongebrande bonen aan. Die komen niet in de eigen koffie terecht, maar worden doorverkocht. In totaal betaalt Oxfam, bovenop de aankoopprijs, elk jaar 330.000 dollar aan fairtradepremies aan coöperaties van kleine koffieproducenten in landen zoals DR Congo, Ethiopië en Peru.

Het pioniersverhaal begon in 1971, lang voor er sprake was van (fair trade) labels, toen Oxfam-Wereldwinkels de eerste zak fairtradekoffie uit Tanzania aankocht. In 2010 dan, was Oxfam de enige die koffie uit DR Congo terug op grote schaal op de Belgische markt bracht. Dergelijk baanbrekend werk in eerlijke handel en fairtradekoffie-expertise is al bijna 50 jaar aan de gang. Een halve eeuw ervaring die duurzame koffieteelt heeft opgeleverd en faire prijzen voor de koffieboeren. Oxfam strijdt als beweging namelijk voor structurele verandering. En dankzij de onvoorwaardelijke inzet en de passie van 6.500 vrijwilligers, verricht de organisatie daarnaast ook sensibiliserend en beleidsbeïnvloedend werk.


Gerelateerde berichten

Update: bestellingen en leveringen tijdens coronamaatregelen

In het belang van onze winkelklanten en medewerkers beslisten om we ons netwerk van wereldwinkels volledig te sluiten. We blijven echter ter beschikking staan voor bestellingen en leveringen van onze grootdistributieklanten. Lees hier hoe je ons best contacteert.

Nieuw in het choco-assortiment: bio hazelnoot, zonder palmolie

Wie houdt er nu niet van een boterham met choco, thuis of op het werk, als ontbijt of tussendoortje? Eén van de favorieten is de welbekende choco met hazelnoten. Op vraag van menig klant is er nu de biologische variant die bovendien palmolievrij is!

Choco mét en zónder palmolie, hoezo?

Fair trade, bio en zonder palmolie: dat is onze nieuwe chocopasta met hazelnoot. De hamvraag is dan uiteraard: hoe zit het met de ‘gewone’ hazelnootpasta mét palmolie, die ook in het assortiment blijft?

Duurzaam jasje voor fair fruitsap & co

Respectvol omgaan met de mensen die produceren wat wij dagelijks nodig hebben. Da’s de kern van wat Oxfam Fair Trade doet. Maar we kijken graag verder dan eerlijke handel. De eerste resultaten van ons streven naar duurzamere verpakkingen lees je hier.