Fair trade, gewoon gezond verstand

Winkel je weleens bij e5 mode? Dan heb je er misschien al een Oxfam Fair Trade-koffieapparaat gespot? “Voor ons is het logisch om eerlijke koffie te schenken,” antwoordt CEO Alexander Talpe op de vraag waarom de kledingketen voor Oxfam kiest. Een gesprek over duurzaam ondernemen vanuit gezond verstand.

Alexander Talpe: “In elke vernieuwde e5-winkel is er al een ‘Coffee Corner’, een rustpunt waar onze klanten even een koffietje kunnen drinken. Op termijn komt dit er in alle e5-winkels. Met fairtradekoffie, dat spreekt voor zich.”

Waarom is dat zo logisch?
“Ons motto is ‘mensen zich goed laten voelen in hun vel’. En dat gaat verder dan hen de juiste kleren aanbieden. Een koffie, een babbel … dat hoort er ook bij. Plus: het gaat ook over de mensen die die kleren produceren. Zoals bij veel familiebedrijven zijn veel keuzes hier jaren geleden vanuit gezond verstand gemaakt. Dat geldt ook voor het feit dat we sinds onze oprichting rekening houden met het welzijn van onze producenten, al zijn we daarvoor nog niet gecertificeerd. Daar werken we momenteel keihard aan.”

Oxfam Fair Trade e5 mode
FAIR in gesprek met Alexander Talpe van e5 mode.

“Zorg dragen voor elkaar en voor de toekomst zit in de cultuur van onze organisatie.”

— Alexander Talpe, e5 mode

Zorgen voor elkaar

Hoe eerlijk zijn de kleren bij e5 mode?
“Eerlijk omgaan met producenten is een van de zaken die voor ons zo vanzelfsprekend zijn dat we er nauwelijks over communiceren. We gaan langdurige engagementen aan met al onze partners, hier en in het Zuiden. We groeien met onze leveranciers mee, of zij met ons. Wij hebben altijd nauwe banden gehad met onze leveranciers, we bekijken voortdurend hoe alles verloopt en welke verbeteringspunten er zijn. Ook op het vlak van de voorwaarden die zij hun arbeiders bieden. Zoals leefbare lonen, een mensvriendelijk beleid voor overuren, veilige werkomstandigheden uiteraard. Dezelfde aspecten komen aan bod bij certificering voor faire kleding. Nu professionaliseren we deze manier van werken, door met een extern controle-organisme te gaan werken.”

Vinden jullie klanten eerlijke handel belangrijk?
“Onze klanten zijn mensen die ‘zorgen voor elkaar’ een belangrijke waarde vinden. Die waarde delen we als bedrijf met hen. Dat uit zich onder andere in het enorme succes van onze goededoelenacties, zoals de kledinginzameling met Oxfam-Solidariteit of onze acties tijdens de Warmste Week van Studio Brussel. Toen kon je voor 50 cent een knuffel van een winkelmedewerker krijgen. Een overdonderend succes. Gezellig samen koffie drinken, sluit daar ook bij aan. Onze klanten houden van dat sociale karakter.”

Meer dan fair

Welke duurzame initiatieven nemen jullie daarnaast nog?
“We doen ook ons best om ecologisch duurzamer tewerk te gaan. Zo onderzoeken we nu hoe we kleding kunnen produceren die beter te recycleren valt. Daarvoor moeten we in de eerste plaats evolueren naar kledingstukken die minder verschillende grondstoffen bevatten. Ook bekijken we waar onze productietechnieken ecologischer kunnen.”

“We doen veel kleine dingen waarover we eigenlijk niet communiceren. Zo beperken we in onze toeleveringsketen sterk het verpakkingsmateriaal. Zuinig omspringen met plastiek en karton is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor onze portemonnee en dus die van onze klanten. Daar moeten we niet flauw over doen: duurzamer is vaak ook goedkoper. Puur gezond verstand.”

Niet alle modeketens denken aan duurzaamheid of ethiek, maken jullie het jezelf niet moeilijk door dat wel te doen?
“Wij kijken niet te veel naar de concurrentie. We maken onze eigen keuzes vanuit ons eigen DNA. Meer en meer denk ik dat een klant kiest voor wie we zijn. Zorg dragen voor elkaar en voor de toekomst zit in de cultuur van onze organisatie. Ik geloof dat dat ons ook onderscheidt van andere modeketens. En dat het op lange termijn in ons voordeel zal werken.”

Dit interview verscheen eerder in FAIR, het driemaandelijkse magazine van Oxfam-Wereldwinkels.


Gerelateerde berichten

waasland drinks

Waasland Drinks is fan van Oxfam: “Transparant, kwalitatief en betrouwbaar. Het is fijn samenwerken zo.”

“Sinds de coronacrisis willen mensen nog meer dan ervoor weten waar hun spullen vandaan komen”, aldus Jonas Nicque van Waasland Drinks in Sint-Niklaas. “Daarom prijs ik vaak de producten van Oxfam Fair Trade aan, want je kan ervan op aan dat ze helemaal fair trade zijn.”

Foto Group Intro

Groep Intro koos voor Oxfam-koffie: "We kunnen bij Oxfam rekenen op een uitstekende en snelle service"

Groep Intro is sinds 2018 blije klant bij Oxfam Fair Trade. We vroegen Koen Honoré, verantwoordelijke aankoop en logistiek, hoe ze bij Oxfam terechtkwamen en wat hun ervaring is met onze producten, in het bijzonder de Oxfam-koffie.

AZ Jan Portaels Vilvoorde verpleegkundigen krijgen geschenkpakket Oxfam

AZ Jan Portaels Vilvoorde verrast massaal zijn zorgpersoneel

De ziekenhuisdirectie van het AZ Jan Portaels Vilvoorde vond dat het personeel wel een tastbare bedanking kon gebruiken in deze coronatijden en koos voor een eerlijk geschenkpakket. Zo kreeg Oxfam plots een bestelling van maar liefst 800 pakketten, die in minder dan 1 week werden klaargemaakt en bezorgd.

Rabobank Antwerpen kiest eerlijke paaschocolade

"We kozen bewust voor eerlijke paaschocolade"

Rabobank Antwerpen koos voor zijn 85 medewerkers bewust voor eerlijke chocolade en kwam zo uit bij ons assortiment Bite to Fight-paaschocolade.